Umesläp har överträffat sig själva igen: snygg ny design, snygg inredning och hästen åker säkert. 
Vad mer kan man önska sig?

Det tyckte en av besökarna i vår monter på Stockholm International Horse Show på Friends Arena. 

Omdömet gäller vår nya modell 2017. Nu får Umesläpen ett nytt, modernt och strömlinjeformat utseende. 

Från och med mitten av december bygger vi alla våra släp med det nya utseendet. En tuff design, med wow-känsla, menade andra besökare på hästmässan. 

Släpet får ett slankare utseende och kommer att bli mer likt våra hästlastbilar. Vi använder samma byggteknik, och det är bland annat vår goda erfarenhet av Umelight-lastbilen, som lanserades 2011, som inspirerar och gör att vi satsar på ett liknande utseende för släpen. 

 

B60 med stor sadelkammare 

 

I 2017-serien ingår klart lysande, energieffektiva diodlyktor i all belysning. Backljuset är kraftfullare än tidigare, genom att den förutom moderna lampor lyser även på båda sidorna. Den nya modellen är också ännu ett snäpp mer användarvänlig. Bland annat så är skötardörrarna högre, har nytt dörrlås och gummitätning som säkerställer god funktion i alla väder. Mycket positivt var betyget för just dörrarna. Innerbelysningen är starkare för att du lättare ska kunna titta till och ta hand om din häst även när det är mörkt ute.  


En av de första skisserna på Umesläpens nya design

 

 

Vi ser fram emot en spännande tid och hoppas att du och din häst blir inspirerade av 2017 års modell!

Lagom till att höstkylan kryper närmare presenterar vi ett gäng ”heta” nyheter för
våra släp och lastbilar.
Bland annat en värmare i hästdelen på Ume Light, som startas från kupén.

 

Stolpe för box är en nyhet för dig som vill göra en box av de två spiltorna i ditt Umesläp.
Det kan vara bra vid transport av exempelvis sto med föl. Den nya mittstolpen gör det möjligt att ta bort mellanväggen när släpet är utrustad med innerdörrar.
Stolpen har fjädrande låsfunktion och kan enkelt sättas fast mellan golv och tak. 

Här listar vi resten av nyheterna.

Delad skötardörr - vid uppstallning kan hästen sticka ut huvudet, och ”spana in läget.

Lastramp – två ramper i lätt men stadig aluminium underlättar hanteringen av sadelskåp i lastbilen. Ramperna hänger på insidan av bakdörren när de inte används.

Sulkystöd - för att kunna "tippa upp” sulkyn och fästa den i bakdörrens sulkyfästen.

Madrassering - dynor i tak, mellanvägg och grind.

Bakdörr med travinredning - krokar och spännen för att kunna hänga upp och lastsäkra selväskor.

Bakdörr med ridinredning - nätfickor, tränshängare, spegel, och sadelhängare på väggen.

Högtalare i baksätet - extra högtalare i baksätet för dig som önskar högre volym.

 

Inredningen i sadelkammaren står i fokus när vi har förbättrat  våra släp. Det är som bekant B60-släpet som har sadelkammare. Även "bakåtåkarsläpet" B50 har vi gjort snäppet bättre: mer lättjobbat när hästen ska lastas ut och vagnen ska städas och mockas.

Efter att ha lyssnat på våra kunder lanserar vi ett tiotal små förbättringar för modellerna B50 och B60. Tillsammans gör de båda släpen mer praktiska.

Nu finns lastnät i sadelkammaren (B60) och vid skötardörren på B50. Fler praktiska inredningsdetaljer är tränshängare, sadelhängare (B50), upphängningskrokar, hållare till ridspö, sop och skyffel. 

En annan liten nyhet som underlättar livet för B50-ägaren är en ny, lång sprint till innerdörren. Den gör det möjligt för dig att öppna innerdörren inifrån spiltan, efter att du har lastat ut hästen. På så vis behöver du inte göra akrobatiska konststycken för att öppna innerdörren.

Ovan nämnda nyheter är standard på 2016-års släp. Till sadelkammaren på B60 finns som tillval även en golvmatta i gummi. Den är utrustad med plugg för att du enkelt ska kunna dränera ut vatten efter rengöring.

Hur ska du så smidigt som möjligt lasta din häst i ett Umesläp?

Vi har som vanligt lyssnat till våra kunder, funderat och tagit fram flera smarta svar på frågan. Med KLICKLÅS på bommarna fram- och baktill kan du snabbt och säkert stänga till både framför och bakom din häst.

                   

En annan förbättring är sprintarna, som nu är infällda i mittstolpen respektive i mellanväggen. Detta gör det snabbt att flytta och låsa stolpe och vägg, och du riskerar inte att tappa sprinten på golvet. Bland nyheterna 2015 finns också en ny modell av sidofönster.

Detta fönster är enkelt att regla i önskat läge. Fönstret är också försett med galler för att hästen inte ska trycka sönder det. Vagnar med innerdörrar har från och med i år flaklås, för snabb och säker stängning.

Modell 2015 levereras även med ett nytt dekalkit. Som tillbehör kan du i år köpa ett skydd för de två gasdämparna som sitter på bakluckan och en slät så kallad Dunlop-matta på golvet. Denna gummimatta använder vi i våra lastbilar Ume Light och den är garanterat slitstark och lätt att hålla ren. 

Nu är det ”bevisat”, det som vi på Umesläp trott i flera år: om hästen själv får välja så åker den med rumpan mot färdriktningen. Det är tidningen Hippson som har gått igenom forskningsresultat om hur hästar helst vill åka under transporten.

Nu är det ”bevisat”, det som vi på Umesläp trott i flera år: om hästen själv får välja så åker den med rumpan mot färdriktningen. Det är tidningen Hippson som har gått igenom forskningsresultat om hur hästar helst vill åka under transporten.

Redan för tjugo år sedan kom de första forskningsstudierna som visade att hästar själva väljer att åka baklänges. Det är husdjursagronom Sara Slottner som för tidningen Hippsons räkning gått igenom forskningen på detta område.

Sara Slottner hänvisar till sju forskningsstudier, varav den senaste är från 2012. Forskarna har alltså funnit att de flesta hästar väljer att ställa sig med baken i färdriktningen, om man ger dem möjligheten. På så sätt är det lättare för dem att hålla balansen och att fånga upp bromskrafterna. Svårast att hålla balansen har hästar som står med sidan mot färdriktningen.

En annan intressant sak i Hippsons forskningsgenomgång är att lastning av häst förmodligen är mer stressande än själva transporten. Även lastningsvana hästar känner av detta.

Vi på Umesläp följer denna forskning med intresse när vi fortsätter att utveckla våra hästtransporter och lastbilar, inte minst ”bakåtåkar-vagnen” B50. En annan sak är att vi tycker att det är viktigt att föraren kör lugnt och försiktigt oavsett typ av transport bakom bilen.

Delad glädje är dubbel glädje, brukar man säga.

Delad glädje är dubbel glädje, brukar man säga.

I detta fall handlar det om en ny variant av B50-vagnen. I den åker hästarna i varsin, helt separerad spilta. Konceptet kommer från Ume Light-3, även kallad stuteribilen.

Denna inredning är gjord för hästar som man av någon anledning vill hålla åtskilda under transporten. Som framgår av bilderna kommer hästarna inte åt varandra när de står på transporten. De kan dessutom lastas av åtskilda, då överluckan är delad och en dörr istället för bom stänger vägen framåt.

Den första B50:n är nu levererad till Schweiz.

Vår lastbil Ume Light-1 bjuder också på en inredningsnyhet: bodelen fås med större lastutrymme och två sängar. På begäran från kunder finns två utvikbara sängar i bodelen. Dessutom finns två nya stuvfack upptill. Vi kan också utrusta lastbilen med 230-voltsuttag i kupén samt underhållsladdare till bilens batteri.

Vår lastbil Ume Light-1 bjuder också på en inredningsnyhet: bodelen fås med större lastutrymme och två sängar. På begäran från kunder finns två utvikbara sängar i bodelen. Dessutom finns två nya stuvfack upptill. Vi kan också utrusta lastbilen med 230-voltsuttag i kupén samt underhållsladdare till bilens batteri.

Du kan se och känna på dessa nyheter bland annat på Falsterbo Horse Show 5-13 juli. Där finns vi med följande släp och lastbilar: B60, B50, Ume Light-1, Ume Light-3.

Vi på Umesläp förbättrar ständigt våra hästsläp, utifrån önskemål och synpunkter från våra kunder. I år har därför vissa detaljer på utsidan av vagnarna bytt färg från svart till vitt.

Vi på Umesläp förbättrar ständigt våra hästsläp, utifrån önskemål och synpunkter från våra kunder. I år har därför vissa detaljer på utsidan av vagnarna bytt färg från svart till vitt.

Saker som är ”finjusterade” till 2014-modellerna är följande:

  • 1. Vita lykthållare till B50, och B60.
  • 2. Vitt luftintag på överlucka.
  • 3. Vit täckkåpa på insidan av överlucka för att dölja kabelskenor och lampor.
  • 4. Silverfärgad täckkåpa till insidan av dörrlås.

Designförändringarna har gjorts för att ge släpen ett mer enhetligt utseende.

Efter önskemål från kunder har vi tagit fram ett nytt hingstskydd till våra Umesläp. Hingstskyddet är av samma mjuka typ som sitter i Ume Light-lastbilarna.

Efter önskemål från kunder har vi tagit fram ett nytt hingstskydd till våra Umesläp. Hingstskyddet är av samma mjuka typ som sitter i Ume Light-lastbilarna.

Jämfört med vårt hingstskydd i plywood är det nya, tvådelade hingstskyddet större: det finns en variant som täcker från golv till tak och den andra modellen som inte syns på bild täcker från taket och en bit nedanför bomfästet. På hingstskyddet som går från golv till tak är det i praktiken omöjligt för hästarna att se eller komma åt varandra.

Du fäster hingstskyddet med kardborrband i den främre stolpen (bakre stolpen på B50). Sedan behöver du montera tre bindöglor (medföljer) på mellanväggen samt i golv och tak.

Eftersom hingstskyddet är gjort i ett mjukt material är det både gnagsäkert och säkert för hästarna.

Främre och bakre delen av skyddet kan köpas separat.

Kontakta din återförsäljare för pris och mer information.

Efter önskemål från våra kunder har vi tagit fram tre nya tillbehör till vår lätta hästlastbil Ume Light.

Efter önskemål från våra kunder har vi tagit fram tre nya tillbehör till vår lätta hästlastbil Ume Light.

Det är en extra dörr, som monteras på vänster sida av skåpet. Dörren är behändig i de fall man vill lasta in saker i det bakre utrymmet eller till och med kunna gå in i det utan att öppna bakdörrarna. Till exempel då en sulky är upphängd. Vidare finns nu en sparkdämpande madrass. Den monteras nertill på väggen mellan hästdelen och kupén.

Om man har en häst som vill sparka i väggen så dämpar madrassen både slaget och ljudet. Madrassen är mycket uppskattad av de kunder som hunnit prova den. Till sist har vi utvecklat ett sulkystöd, som gör det lättare att lasta de tyngre vagnarna. Sulkystödet monteras innanför dragkroken och med dess hjälp viker du enklare upp vagnen i rätt position.

Alla tre tillbehör kan du både få vid nybeställning av Ume Light eller för eftermontering. Kontakta din återförsäljare för pris och mer info.

Det finns sedan 1990-talet flera vetenskapliga studier som har undersökt olika placeringar av hästar i hästtransporter. Mycket tyder på att när hästen själv får välja placering i transporten så vänder den sig med baken i färdriktningen.

I över 15 år har vi på Umesläp tillverkat en "baklängesvagn", som idag heter B50. Flera av våra kunder har under årens lopp berättat för oss att hästar som varit "stökiga" i transporten blivit lugnare när de får åka baklänges. Vi vet också att kunder upplever att det är lättare att både lasta av och på hästen i en B50, jämfört med en traditionell vagn.

I vår lätta lastbil, som numera heter Ume Light, åker hästen också baklänges. Vi introducerade i år några nya tillbehör till lastbilen, som du kan läsa närmare om här.

Nu säljer vi på Umesläp hela tre varianter av vår populära hästlastbil Ume Light. Alla modeller har sina styrkor, beroende på hur du prioriterar utrymme för folk eller packning. Det som förenar Ume Light-varianterna är den prisbelönta designen, där hästen hela tiden står i centrum.

Ume Light-1, är den med plats för hela tre passagerare och två hästar. Det är praktiskt att vid behov få med sig tre passagerare, som alla sitter bekvämt och säkert i varsin fåtölj. Inte nog med det: baktill i den rymliga hytten kan man med några enkla handgrepp inreda med en säng. Därmed kan en person övernatta i Ume Light-1.

I Ume Light-2 får du maximalt med plats för din packning och annan utrustning. Längst bak i lastbilen finns ett tilltaget packutrymme, samt även i hytten bakom stolarna. Ume Light-2 utrustas normalt med en passagerarstol, men kan också fås med en soffa med plats för två passagerare.

Ume Light-3, slutligen, ger maximalt svängrum och komfort för hästarna. Hästarna kan äta direkt från golvet, vilket är speciellt uppskattat vid långa resor. Hästarna kan också bindas upp i två grimskaft. Eftersom hästarna står i var sin spilta kan de inte heller komma åt varandra, vilket kan vara en fördel då främmande hästar reser tillsammans.

Här på Umesläp förbättrar vi ständigt våra hästsläp, utifrån önskemål och synpunkter från er ägare och kunder. Exempelvis så byter vi färg på slitskydd och innerdörrar i vagnen från vit till svart plywoodlaminat. På så sätt kommer inte smuts att synas lika bra och vagnen därför kännas fräschare.

Apropå fräsch så kommer hästar som åker i 2013 års modell att få ta del av en optimal ventilation. Vi har i praktiska försök mätt luftgenomströmningen i våra släp. Detta resulterade i att alla modeller får en ventilationskåpa på överluckan.

Nu är ventilation i hästsläpen anpassat till hästens behov av stor luftvolym utan att utsättas för drag. Till ventilationsförbättringen hör också en vindavvisare till de skjutbara fönstren, som minskar bullret från fartvinden.

På hästtransporterna B50 och B45 där hästen går in respektive ut genom frontluckan har vi höjt takhöjden med ytterligare 10 cm, efter önskemål från kunder.

Utåt sett kommer 2013 års förbättringar av våra hästtransporter att märkas även på följande saker: nya, delvis reflekterande dekaler och hästtransport-dekal, nyutvecklat stödhjul som är enklare att använda, nya ljusstarka baklyktor som är avrundade och säkrare för hästen.

I alla vagnsmodeller ingår från och med nästa år även en kniv och ett verktygskit för smärre justeringar av inredningen.

På produktsidorna för respektive släpmodell kan du läsa mer och titta på bilder på nyheterna 2013.

Nya körkortsregler för bil införs 19 januari 2013. En av nyheterna är att det blir möjligt att köra tyngre fordonskombinationer med B-körkort, så kallad utökad B-behörighet.

Umesläp kan redan idag erbjuda dig som tänker ta utökad B-behörighet att typa din nya vagn till rätt viktklass. Det innebär att du kan beställa ett Umesläp som levereras intypad efter den vikt som är tillåtet för just ditt ekipage.

När det gäller frågan hur tungt släp som man får dra efter bilen (eller den lätta lastbilen) finns många regler att ta hänsyn till. De nya reglerna för utökad B-behörighet innebär i korthet att den sammanlagda totalvikten för bil och släp på 3500 kg höjs till 4250 kg.

Du kan läsa om de nya körkortsreglerna i detalj på Körkortsportalen. Kontakta gärna någon av våra återförsäljare så hjälper de dig att komma fram till vilken vikt du ska typa in ditt nya Umesläp.